Dvě věže

Zadání: Návrh druhé věže katedrály sv. Bartoloměje v Plzni

Účelem a posláním soutěže je prostřednictvím architektonických návrhů nalézt a ocenit kreativní a odvážné návrhy řešení předmětu soutěže. Účelem soutěže je též přispět k diskusi o soudobé architektuře a jejím uplatnění v památkově chráněném prostředí. Soutěž je též občanským příspěvkem k přípravě projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015, jehož prostřednictvím by se do Plzně měly dostat soudobé evropské umělecké trendy ve všech oblastech, tedy včetně architektury. Na soutěž nebude s největší pravděpodobností navazovat zakázka na projektovou dokumentaci a realizaci dostavby věže. Přesto vyhlašovatel očekává zájem o soutěž jako o možnost prezentace pestrého spektra nápadů architektů, výtvarníků, studentů a všech dalších, kteří se k předmětu soutěže chtějí svým návrhem vyjádřit.

Kde: Plzeň, náměstí Republiky
Kdy: 2012

Dualita je koncept starý jako lidstvo. Den a noc. Dobro a zlo. Jin a jang. Samec a samice.“ Návrh druhé věže katedrály sv. Bartoloměje vychází ze dvou duálních vztahů – vztahu nového a starého a vztahu mezi městem a věží. Pokouší se ztělesnit jejich podstaty ve formě architektury.

dveveze_koncept1

Fenomén věže sakrální stavby je historicky naplněn významy. Nová věž se symbolicky uklání původní věži a ztělesňuje tak pokoru. Forma je paralelou vztahu mladého ke starému, muže k ženě, člověka k Bohu. Svou současností naopak symbolizuje zdviženou hlavu doby a pozitivní přístup.

Nová věž je dvojitým pohledem na město – historickým a panoramatickým. Cesta na vrchol je přeneseným putováním historií. V jednotlivých patrech člověk prochází vývojovými etapami Plzně a její současnou podobu vidí jen útržkovitě. Nejprve pozná tvář města v průběhu času a až následně, se mu naskytne vyhlídka na město dnešní. Každé patro nabízí unikátní geometrii prostoru, stejně jako jsou dějiny členěny do jednotlivých specifických epoch. Historii tak lze přímo konfrontovat se současností. Dnešní doba je podrobena kritickému pohledu minulosti, minulost snad poučenému oku současnosti.
Vztah nového a starého je vyjádřen jak v obsahu, tak ve formě nové stavby. Architektura s dnešní tváří umožňuje kritický pohled na historii i současnost. Ztvárňuje napětí mezi sakrálním a světským. Symbolizuje zdánlivě protikladné hodnoty. Jejím cílem nemá být představení jednoznačného stanoviska, naopak umožňuje různé interpretace sebe samotné, svého obsahu i formy. Zůstává na člověku, jak ve své mysli pochopí vztah nového a starého, jaký k němu zaujme postoj, jak jej přijme.

dveveze_vizualizace1

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

2 thoughts on “Dvě věže

  1. zajímavé, z památkového hlediska však celkem nepřijatelné… I přesto, že jsem příznivec moderní architektury, dostavba „televizního přijímače“ na gotickou sakrální stavbu se mi zdá nevhodný. I starou památku lze citlivě modernizovat – viz Pleskot – dodržení původních dispozic,historické materiály,citlivé a nerušivé použití moderních… Tato stavba by určitě vypadala skvěle stojící samostatně

    • Děkuju za komentář a za názor. Částečně s ním však nesouhlasím. Zde se nejedná o modernizaci, nýbrž o dostavbu – přidání další vrstvy. V historii stavby postupem času získávaly mnoho vrstev, sakrální objekty nevyjímaje. Uznávám, že tvarosloví a výraz nové věže je provokativní, nikoliv však záměrně. Cílem bylo vyjádřit a symbolizovat určité myšlenky a postoje.
      Pana architekta Pleskota si nesmírně vážím a s jeho názorem plně souhlasím. Vaše citace však myslím mluví o něčem trochu jiném (modernizace x dostavba).

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s